יסודות

טאי צ'י צ'ואן – יסודות ומקורות, היסטוריה ופרקטיקה

רוב אמנויות הלחימה שמקורן במזרח הרחוק נפוצו במערב רק במהלך חמישים השנים האחרונות. כיום, מיליוני אנשים עוסקים במגוון אמנויות לחימה כתחביב המקדם ספורט ובריאות.

בין אמנויות הלחימה בכלל, ובפרט במשפחת הקונג-פו, שמור לטאי צ'י צ'ואן מקום מיוחד. ההערכה המיוחדת כלפי ה טאי-צ'י נובעת מהמסורת הקרבית שלו. פירוש השם טאי צ'י הוא אגרוף עילאי. אמנות הלחימה טאי צ'י צ'ואן נוצרה בסין במאה ה-13, והפכה מעיסוק לשעות הפנאי לחלק מהותי מאורח החיים הסיני.

הפריצה המאוחרת של ה טאי צ'י צ'ואן לתודעת המערב נעשתה באמצעות מהגרים מסין ותלמידיהם הזרים. השתלשלות זו הניבה פרסומים אופנתיים שהתעלמו לפעמים מיעודה המקורי של אמנות הלחימה או עיוותו את תכניה המסורתיים. היה קל במיוחד לשנות ולהגמיש את הטאי צ'י המסורתי כיוון שהאמנות העברה בחלקה הגדול מדור לדור כתורה שבעל-פה, ורק חלקים ממנה זכו לתיעוד בכתב.

בסין לבדה עוסקים כיום מיליוני אזרחים בטאי צ'י צ'ואן, שנחשב למוקצה ומנוון כמו יתר אמנויות הלחימה במשך שנותיו הרבות של המשטר הקומוניסטי. מוריו נרדפו מקצועית ופוליטית ורבים מהם נאלצו לגלות אל מחוץ לגבולות סין. אולם למרבה האירוניה עושים שלטונות סין מאמצים להחדיר סגנון מאוחד של טאי צ'י במגמה להשיב לעצמם את ההגמוניה בתחום זה כתחום לאומי, בעוד שבמערב נותר כל אחד קנאי לסגנונו.

מה הדבר שמייחד את הטאי-צ'י-צ'ואן והופך אותה לאמנות לחימה בלתי שגרתית?

טאואיזם:

הטאואיזם היווה רקע אידיאולוגי להיווצרות הטאי צ'י. הטאואיזם הוא שילוב של אורח חיים ותפיסת עולם שיטתית. הטאואיסטים היו בדרך כל נזירים מתבודדים ששאפו להגיע לאיזון פנימי וחיצוני עם הטבע, והטאי-צ'י-צ'ואן התגבש כדי לחזק את בריאותם ולהגן עליהם בתנאים הקשים ששררו אז.
בימנו, אין עוד הכרח להיות טאואיסט כדי לעסוק בטאי צ'י צ'ואן, והאמת היא שגם בדורות קודמים היו כמה רבי אמנים ב טאי-צ'י שהתנהגותם ומידותיהם האישיות היו רחוקות למדי מדרישות הטאו… אולם הרעיונות בדבר יחסי הגומלין של הכוחות הפועלים בטבע, היין והיאנג, מקורות האנרגיה (ג'ינג, צ'י) והדרך (טאו) עדיין מונחים בסיס התאוריה והפרקטיקה של ה טאי צ'י צ'ואן ומוצאים את דרכם גם אל המחשבה ואל אורח החיים של ימנו.

טאואיסט

הדפס עץ מהמאה ה17. מראה טאואיסט במדיטציה עם 3 אספקטים של הצ'י: צ'ינג, צ'י, ו שן הנמצאים בדן טיאן

כוח ורכות:

העקרונות של ה טאי צ'י צ'ואן משלבים רכות תנועה ואי-התנגדות מצד אחד, עם ריכוז עוצמה מן הצד השני – דבר שאינו אופייני לאמנויות לחימה נפוצות אחרות, כגון קראטה, היאבקות או איגרוף. ה טאי צ'י עובד עם עקרונות מנוגדים כדי לשלבם בתוכו ולפתח מהם טכניקה חכמה והרמונית.
הטאי צ'י צ'ואן משתייך למשפחת קונג-פו הפנימי, ויש בו מספר סגנונות עם גישות שונות ודגשים שונים. למרות מגוון הסגנונות, אפשר למצוא מאפיינים דומים המשלבים רכות ועוצמה, תנועה ונשימה טבעית, מהירות וגמישות, זריזות וקואורדיציה. בכל הסגנונות ייעשה התרגול בברכיים כפופות, תוך הטייה של הגוף והעברת משקל מרגל לרגל.
בעוד שבעבר היה ה טאי צ'י נחלתם של אליטות מיוחסות, משפחות מקצועיות או אצילים לוחמים, כיום גם אנשים שאין להם נתוני פתיחה מוקדמים יכולים לתרגל בהצלחה. גם בלי כישורים גופניים בולטים או ניסיון ספורטיבי אפשר לעשות טאי צי צואן, לבד ובקבוצה ולהפיק מכך תועלת והנאה רבה.

איפיונים כלליים:

1. אי תנועה גובר על תנועה (אבל אי תנועה אינה פאסיבית)
2. רכות גוברת על נוקשות (אבל רכות היא יחסית לנוקשות)
3. עגול עדיף על ישר (אבל בתוך הישר יש גם עגול)

עקרונות:

  • יין יאנג: הבחנה בין ריק למלא מאפשרת שינוי, החלפה חלקה ללא מעצור, בהתאם לנסיבות.
  • הגוף פועל כיחידה אחת: רק כאשר הכוח, התזמון והתנוחה (פוזיציה), מתואמים
  • שיווי משקל: בכל תנוחה יש לשמור על מרכז כובד יציב. בכל מצב מנטאלי יש לשמור על איזון.
  • רוגע/ רכות: מתמצים במונח הסיני "SUNG הכולל שלושה היבטים-

א. אוורירי וקל
ב. עדיך ורך
ג. גמיש ואלסטי

  • תנועה מעגלית: כל התנועות מכילות "צ'ין סי", כלומר מעגליות, תחילתן רכה וסיומן חזק
  • כוונה ומיקוד: כל התנועות חיצוניות ופנימיות, מונחות על ידי הכוונה (Intent)= yi ומובאות ידי מיצוי ומיקוד. ה yi-לא נשבר גם כשהטכניקה "נשברת".

יין ויאנג, ומה שבניהם

דימוי הגוף:

רגליים כשורשים, אגן כציר, זרועות כמשושים, מבט ותנועה נעים יחדיו.

טקטיקות:

  • נסיגה- על מנת להתקדם
  • ויתור- על מנת לזכות
  • צמצום- על מנת לחסוך ולהסתיר
  • הקשבה- באמצעות מגע רצוף
  • שינוי- על מנת להסתגל ולהפתיע

"הקשבה" מובילה לתיעול תנועה המאפשרת לשחרר אנרגיה גופנית ביעילות

לסיכום: כפי שנאמר בטקסטים הקלאסיים, "אין איש מכיר אותי- אני מכיר את כולם".

בזמן תרגול בקבוצה:

» רצוי שתקשורת מילולית מעטה, תגבה תרגול גופני רב, כלומר, החוויה טובה מההסבר
» התהליך חשוב מההישג, כי ההישגים הם הדרגתיים
» יש לשים לב לאגרסיות ולאמוציות ולפעול להפחתתן
» תכונות כמו סקרנות, פתיחות, משמעת עצמית והתמדה, משמשות כלי עבודה כתנאי הכרחי להתקדמות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *